Een eigen praktijk starten als voedingsadviseur

A VPN is an essential component of IT security, whether you’re just starting a business or are already up and running. Most business interactions and transactions happen online and VPN

Wil je een eigen praktijk starten als voedingsadviseur, gewichtsconsulent of diëtist, maar weet je niet waar je moet beginnen? Lees dan snel verder. Wij hebben namelijk op een rijtje gezet welke stappen jij moet uitvoeren om jouw droom te realiseren.

Marktonderzoek: waar begin je de praktijk?

Voordat je een praktijk als voedingsadviseur start is het belangrijk om te weten of er wel vraag naar jouw dienst is. Door een marktonderzoek te doen kun je erachter komen of er wel een behoefte is voor een voedingsdeskundige in je omgeving. Een goede tool hiervoor is de Kamer van Koophandel locatiescan.

Ga ook de gevestigde voedingsadviseurs in je omgeving bekijken. Hoeveel praktijken zitten er al bij jou in de buurt? Door dit te bekijken kan jij je specialiseren. Richt jij je bijvoorbeeld op kinderen of juist volwassenen?

Ondernemingsplan: het begin van jouw praktijk.

Het schrijven van een ondernemingsplan helpt jou om grip te krijgen op je nieuwe praktijk en de kansen en/of uitdagingen die hierbij komen kijken. De Rabobank heeft handige formats om een ondernemingsplan in te vullen. Ook wij hebben formats hiervoor beschikbaar, neem contact met ons op voor meer informatie.

Verschil in voedingsadviseurs

Er zit verschil tussen de verschillende voedingsadviseurs. In totaal zijn dit er vier:

  1. Voedingsdeskundige
    Omdat de titel voedingsdeskundige niet beschermd is mag iedereen zich zo noemen, ook mensen zonder opleiding. Een voedingsdeskundige geeft advies voedingsadvies aan mensen of organisaties. Je kunt bij een voedingsdeskundige terecht om af te vallen, klachten te verminderen of advies op het gebied van voeding.
  2. Voedingstherapeut
    Ook de titel voedingstherapeut is niet beschermd, iedereen mag zich zo noemen. Vooral mensen met een achtergrond vanuit natuurgeneeswijze gebruiken deze term vaak.
  3. Gewichtsconsultant
    Ook de titel gewichtsconsultant is niet bescherm, iedereen mag zich zo noemen. Een gewichtsconsultant helpt gezonde mensen met afvallen. Over het algemeen mensen met een BMI van 18.5 tot 30. Bij medische klachten zal een gewichtsconsultant je door verwijzen naar een diëtist.
  4. Diëtist
    De titel diëtist is wel een beschermde titel. Een diëtist heeft een Hbo-opleiding afgerond en staat ingeschreven in het onafhankelijke kwaliteitsregister Paramedici. Een diëtist geeft dieetadviezen bij (zwaar) overgewicht, ondergewicht, diabetes en andere aandoeningen.

Voedingsadvies, voedingsdeskundige, voedingstherapeut en gewichtsconsultant, wordt gedeeltelijk vergoed door de verzekering. Dieetadvies, diëtist, wordt vaak geheel vergoed door de verzekering als er een verwijzing is vanuit een huisarts.

Voor dat jij een praktijk gaat opstarten is het belangrijk dat je weet op wat voor soort advies jij je gaat richten.

Kosten en opbrengsten

Maak voor jezelf een kostenplaatje met je inkopen, vaste lasten en variabele kosten. Bekijk wat je moet verdienen om er wat aan over te houden. Zo kan jij de prijs bepalen voor je diensten. Het is hierbij ook slim om naar concurrenten in je omgeving te kijken. Houd rekening met: kosten van het bedrijfspand, personeelskosten, inkoopkosten, afschrijvingen, verzekeringen en belastingen.

Zeker als je startkapitaal nodig hebt voor het beginnen van een praktijk en investeerders zoekt, is een ondernemingsplan belangrijk. De investeerders krijgen hierdoor een beter beeld van jouw (toekomstige) praktijk.

Fulltime of Parttime

Je kan ook aan de slag gaan als voedingsadviseur naast je huidige baan. Het heeft voor- en nadelen om een praktijk te starten als voedingsadviseur naast een vast inkomen. Zo loop je weinig risico en kan je na een tijdje er toch voor kiezen om fulltime te ondernemen. Controleer eerst of je vanuit je werkgever wel mag starten naast je baan.  

Nadelen van parttime ondernemen zijn wel dat je beperkt bent in je tijd, wat veel klanten als niet prettig zullen ervaren. Daarnaast moet je oppassen voor overbelasting wat kan zorgen voor een burn-out. Fulltime ondernemen brengt ook fiscale voordelen met zich mee, zo hoef je minder belasting af te dragen.  

ZZP’er of met personeel

Ga je zelfstandig te werk of neem je personeel aan? Een belangrijke vraag want dit heeft invloed op het totaalplaatje.

Personeel 

Werken met personeel is alleen verstandig als je weet dat je genoeg omzet gaat realiseren. Wel zorgt het werken met personeel ervoor dat je meer klanten kan hanteren, en dus meer omzet kan realiseren. Let er ook op dat als je personeel gaat aannemen je te maken krijgt met de Arbowet en dat je een risico-inventarisatie moet maken. Risico-inventarisatie is een opsomming van de gevaren binnen je bedrijf met betrekking tot de veiligheid, welzijn en gezondheid van de medewerkers. 

Zonder personeel

Werken zonder personeel brengt minder risico met zich mee. Daarnaast ben je flexibel en hoef je geen rekening te houden met extra kosten. Zeker in de opstartfase van jouw praktijk raden we aan om als ZZP’er te beginnen. 

Vestiging

Waar ga jij je vestigen als voedingsadviseur? Hierin heb je meerdere opties:

  • Praktijk in eigen pand
  • Praktijk aan huis

Je bedrijfslocatie aan huis brengt vele voordelen met zich mee. Het scheelt aan reiskosten, je hoeft immers niet op en neer te reizen naar je praktijk. Je kunt eigen werktijden bepalen en je bespaart kosten wat je anders kwijt zou zijn aan het huren of kopen van een pand.

Als je ervoor kiest een bedrijfspand te huren of te kopen krijg je fiscaal voordeel. De kosten van je bedrijfspand kan je namelijk opvoeren als bedrijfskosten. Dit is meestal niet mogelijk als je vanuit huis werkt.

Als je een eigen pand wilt kopen of huren is het belangrijk om te informeren bij de gemeente over:

  • Een schoongrondverklaring
  • Bestemmingsplannen
  • Milieuvergunningen

Brancheorganisatie

Je kunt ervoor kiezen je aan te melden bij een brancheorganisatie, zoals de NVD (Nederlandse vereniging van Diëtisten). Lid zijn van een brancheorganisatie kan verschillende voordelen opleveren zoals: zij komen op voor jouw belangen bij de overheid & zorgverzekeraars, zijn partner bij Cao-onderhandelingen en zetten zich voor een goede financiering van de diëtiek.

Inschrijven Kamer van Koophandel: de start van jouw eigen praktijk als voedingsadviseur

Wanneer je gaat starten moet je jezelf inschrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Hier kan je op de website van KVK een afspraak voor maken. Inschrijven kost eenmalig €50. Benieuwd wanneer je je moet inschrijven bij de KVK? KVK hanteert hiervoor 3 criteria:

  • Je levert goederen en/of diensten.
  • Je vraagt hier een meer dan symbolische vergoeding voor.
  • Je neemt deel aan het (normale) economische verkeer (je geeft advies in opdracht van een klant en niet aan je familie of vrienden).
Handtekening officieel begin van eigen praktijk

Verzekeringen afsluiten: een veilig begin van jouw praktijk

Het is belangrijk dat je goed bent verzekerd als ondernemer. Je loopt namelijk altijd risico’s op persoonlijke en bedrijfsschade. Goede verzekeringen zijn dus noodzakelijk. Denk aan een (bedrijf)aansprakelijkheid-, arbeidsongeschiktheid en brandverzekering. Vergeet ook niet om goed je pensioen te regelen.

Een verzekering die erg belangrijk is voor voedingsadviseurs is de beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Een medisch fout advies waar jij aansprakelijk voor kan worden gesteld, kan misschien leiden tot een grote claim.

Administratie: inzicht in jouw praktijk

Elke ondernemer staat voor twee keuzes wat betreft de administratie:

  1. Je doet de administratie zelf
  2. Je geeft de administratie uit handen

Je hebt veel tools om jou te helpen met de administratie, zoals online boekhoudingprogramma’s. Het is erg belangrijk dat jij de administratie goed geregeld hebt, dit geeft je namelijk inzicht in de actuele financiën van jouw praktijk. Ook zijn hier fiscale regels aan verbonden. Een voorbeeld hiervan is een boete van €369,- als je te laat bent met indienen van je inkomstenbelasting.

Btw en btw-aangifte

Als voedingsadviseur vallen de meeste werkzaamheden onder het 21% tarief.

De btw-aangifte werkt zo: in de prijs die jouw klant aan jou betaald zit btw. Deze btw moet jij betalen aan de belastingdienst. De btw die jij betaalt aan jouw leveranciers krijg je terug van de belastingdienst. Het verschil wat jij moet betalen en wat je terugkrijgt van de belastingdienst is wat je periodiek moet opgeven aan de belastingdienst.

Hieronder een rekenvoorbeeld hiervan:

  • Klant wordt door jou geadviseerd (60 minuten) voor: €50,-.
  • In de €50,- zit 21% belasting = €10,50 btw
  • In totaal moet je dus €10,50 btw afdragen

Kleine ondernemersregeling (KOR)

Sinds 1 januari 2020 is de kleine ondernemersregeling (KOR) veranderd. Als je besluit mee te doen met de KOR, krijg je een vrijstelling van de btw-plicht. Dit betekent dat jij geen btw hoeft te rekenen aan je klanten en je ook geen btw-aangifte hoeft te doen. Je mag meedoen met de KOR als je omzet lager is dan €20.000 per jaar. Let op: je krijgt dan ook geen btw meer terug op je investeringen en de keuze die je maakt staat vast voor 3 jaar.

Wanneer zou je wel of niet meedoen met de KOR? Dit hebben wij overzichtelijk gemaakt met een rekenvoorbeeld van voedingsadviseurs Henk en Lola.

Henk (bedrijfslocatie aan huis)

  • Zijn omzet is € 10.000
  • Hij betaalt 21% btw = € 2100
  • Hij heeft voor € 1.000 ingekocht en de voorbelasting is 21% = € 210

Per saldo betaalt Henk €1890. Als Henk deelneemt aan de KOR, berekent hij geen btw meer aan zijn klanten. Hij kan ook geen btw meer terugvragen.

Lola (eigen gekochte bedrijfslocatie)

  • Haar omzet is € 15.000
  • Ze betaalt 21% btw = € 3150
  • Ze heeft voor € 20.000 ingekocht en de voorbelasting is 21% = € 4.200

Per saldo ontvangt Lola €1050,-. Als Lola deelneemt aan de KOR, verliest ze het recht om btw terug te vragen. Dat is in dit geval €1050,- die zij niet meer terug kan vragen.

Voorbeeld berekening KOR
Voorbeeld berekening KOR

Henk besluit mee te doen: Hij is blij dat hij nu geen facturen meer hoeft te sturen of bonnen hoeft te schrijven. Hij hoeft ook zijn boekhouder niet meer te betalen om de kwartaalaangiften te doen. Meedoen levert hem per jaar zo’n €1890 op.

Lola besluit om niet mee te doen: Lola heeft bij de start van haar onderneming hoge kosten en investeringen gedaan. Haar kosten vallen onder het hoge tarief van 21%. Daardoor krijgt zij jaarlijks toch een bedrag van €1050 terug. 

Marketing: de eerste klanten van jouw praktijk

Hoe ga jij je klanten bereiken en wat wil je uitstralen met jouw praktijk als voedingsdeskundige? Het is goed om hierover na te denken voordat je begint met ondernemen.

Onderscheidend vermogen

Wat maakt jou anders? Waarin blink jij uit ten opzichte van de rest? Voor een ondernemers is het van groot belang te weten wat zijn onderscheidende vermogens zijn in de branche. Denk bijvoorbeeld aan prijs, aanbod, flexibiliteit, service, garantie, kennis, kunde, ervaring of netwerk. Is jouw service een onderscheidend vermogen? Benoem dit dan op de website of sociale mediakanalen. Je kan bijvoorbeeld zeggen: ‘’Klanten beoordelen onze service met een 9 gemiddeld’’.

Weggever

Wat veel mensen doen als ze een bedrijf starten of hebben is verkondigen hoe goed ze zijn. Wat veel beter werkt is als (potentiële) klanten dit zelf ervaren. Denk bij een weggever bijvoorbeeld aan een gratis adviesgesprek van 30 minuten.

Elevator Pitch

De elevator pitch dient als een korte introductie van jou als ondernemer en je bedrijf. Als startende voedingsadviseur is netwerk enorm belangrijk. Wat is een betere manier om jouw onderneming te promoten dan bij vrienden op een verjaardag of bij een voetbalwedstrijd van je kind? Door een goede elevator pitch te bedenken en te oefenen, kan je duidelijk uitleggen wat jij doet wanneer men dit wil weten.

Een goede elevator pitch bevat:

  • Wat doe ik?
  • Voor wie doe ik dat?
  • Welk probleem lost dat op?
  • Welk resultaat levert dat op voor de klant?
  • Wat is onderscheidend vermogen?
  • Wat is je weggever?

Logo

Het eerste wat opvalt als potentiële klanten je website bezoeken: het logo. Je kunt dit laten ontwerpen door een logomaker of zelf creatief aan de slag gaan met bijvoorbeeld het programma Canva. Veel voedingsadviseurs hebben in hun logo natuur of gezond eten verwerkt. Daarnaast is het slim om een groene kleur te verwerken in je logo. Deze kleur wordt veel geassocieerd met gezondheid en natuur.

Website

Een website is onmisbaar voor jouw onderneming. Het is een visitekaartje en een online etalage! Een goede website speelt een cruciale rol in het maken van een goede eerste indruk. Voeg foto’s toe van jouw bedrijfslocatie zodat bezoekers een beeld kunnen vormen van jouw praktijk. Maak het voor (potentiële) klanten makkelijk door een afspraakformulier toe te voegen op de website. Zorg er ook voor dat je op je website tevreden klanten laat zien en reviews verzamelt, zodat het vertrouwen in jou als voedingsadviseur wordt vergroot. Een tip voor reviews te verzamelen: geef in het begin van je onderneming 10% korting als klanten jou een review hebben gegeven.

Bedrijfsnaam

Een goede en herkenbare naam zorgt ervoor dat klanten je onthouden en gelijk weten wat je doet. Denk daarom niet te makkelijk over een bedrijfsnaam. Een goede naam in gedachte? Vraag vooral in je omgeving wat zij ervan vinden!

Sociale Media

Bij het goed inzetten van sociale media, kun je jouw praktijk een enorme boost geven. Het maakt vaak het verschil tussen falen en succes hebben. Je hoeft niet elk kanaal te gebruiken, het is namelijk geen must om ieder kanaal in te zetten. Dit heeft te maken met enerzijds je doelgroep en anderzijds hoeveel tijd je erin wilt steken. De bekendste sociale mediakanalen voor voedingsdeskundige zijn Instagram en Facebook. Ben jij van plan je met jouw praktijk meer te richten op jongere generatie tot de 30 jaar, dan is Instagram goed om te gebruiken. Is jouw doelgroep ouder dan 30? Dan kan je Facebook inzetten! Wil jij tips voor content? Bekijk dan de Facebookpagina van het Voedingscentrum, hier staan heel veel voorbeelden van interessante posts.

Google Mijn Bedrijf

Het is ook belangrijk om voor jouw praktijk een Google Mijn Bedrijf aan te maken. Als je een bedrijfsprofiel hebt aangemaakt op Google kunnen klanten jouw reviews geven, kan je openingstijden toevoegen en wordt jouw bedrijf getoond op Google Maps. Hieronder een voorbeeld Google Mijn Bedrijf van Solvid Ondernemen. Wil jij het maximale uit Google Mijn Bedrijf halen? Lees dan deze blog van Solvid Ondernemen.

Google Mijn Bedrijf Solvid Ondernemen
Voorbeeld Google Mijn Bedrijf

Zit jij in een uitkeringssituatie en wil je graag een praktijk beginnen als voedingsdeskundige? Solvid Ondernemen helpt jou graag bij het realiseren hiervan. KLIK HIER om een gratis adviesgesprek aan te vragen.

Ondernemen vanuit je uitkeringssituatie?

Plan een gratis en vrijblijvend adviesgesprek om de mogelijkheden te bespreken.

Recente artikelen

Sign up for our Newsletter

Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit