Een ondernemingsplan schrijven. Als je dat voor het eerst doet dan is het nog niet zo makkelijk. Je kunt op verschillende websites een format ondernemingsplan downloaden. Ook wij stellen graag een format ter beschikking als je zelf een ondernemingsplan schrijven gaat. Stuur ons daarvoor gerust een mailtje op info@solvidondernemen.nl of vul ons contactformulier in.  Een format geeft je een handig overzicht van welke facetten er in een ondernemingsplan aan bod moeten komen, maar dat betekent nog niet dat er automatisch een goed ondernemingsplan uit rolt. We geven daarom zeven gouden tips om bij het ondernemingsplan schrijven rekening mee te houden zodat jouw plan naar het hoogste niveau getild wordt.

Vorm en inhoud zijn belangrijk

Zorg er voor dat je ondernemingsplan niet te lang is, geen boekwerken van 70-80 pagina’s, maar ook niet te kort. Je kunt niet in 3 kantjes alle facetten van de onderneming voldoende belichten om voor de lezer tot een goed beeld te komen van jouw onderneming. Een ideaal bedrijfsplan is rond de 30 pagina’s. Dit moet natuurlijk niet alleen maar tekst zijn. Gebruik door het bedrijfsplan heen tabellen, grafieken en sfeerbeelden van je (toekomstige) onderneming om de leesbaarheid te vergroten. Denk ook aan spelling. Het maken van veel spelfouten leidt af van de inhoud. Is spelling niet je sterkste kant, vraag dan iemand in je omgeving om te checken, of laat het uitschrijven van je ondernemingsplan door een professional doen.

Maatwerk, neem het format niet klakkeloos over

Geen enkele ondernemer en onderneming is hetzelfde. Ook als je een format download, bedenk dan dat je bij het ondernemingsplan schrijven bij sommige punten langer stil moet staan. Een voorbeeld: voor een bruidsfotograaf is de locatie van zijn onderneming minder belangrijk. Hij of zij zal vaak op locatie werken. Voor een winkelier is een locatie wel zeer belangrijk en dien je daar bij het scrhijven langer bij stil te staan.

Onderbouwing, leg je keuzes uit

Als je voor een locatie kiest, vermeld dan in het bedrijfsplan niet alleen: beoogde locatie is straatweg 1, maar ook waarom: bijvoorbeeld, drukke straat met veel aanloop, lage huur, voldoende parkeergelegenheid, benodigde vergunningen aanwezig, voldoende vierkante meters, weinig verbouwingskosten etcetera. Wees ook consistent in je keuzes. Je kunt niet een horecaonderneming met openingstijden van 9.00 tot 22.00 en 150 zitplaatsen runnen zonder personeel. Je zult dan ook duidelijk moeten uiteenzetten wie er in je team zitten, en wie je wanneer in wilt zetten.

Vergeet de externe analyse niet

De neiging bij veel ondernemers die voor het eerst een ondernemingsplan schrijven is om uitgebreid de eigen onderneming te bespreken en te weinig aandacht te besteden aan de omgevingsanalyse. Bij de externe analyse hoort niet alleen wie je concurrenten zijn maar ook zaken als: welke trends zijn er op dit moment gaande in mijn branche en sluit ik daar voldoende op aan. Wat is de algehele economische situatie, hebben mensen voldoende te besteden en is mijn doelgroep voldoende aanwezig.

Durf ook zwakke punten te benoemen

Met name voor startende ondernemers die een financieringsaanvraag doen leeft vaak het idee dat de investeerder op zoek is naar een soort superman zonder zwakke punten en een superbedrijf zonder risico’s. Financiers weten echter dat ondernemen altijd risico met zich meedraagt. Liever zien ze iemand die zich bewust is van zijn tekortkomingen en de zwakke punten in zijn ondernemingsidee. Het beste is dan om een goede manier te verzinnen om de zwakte op te lossen. Bijvoorbeeld: “Ik ben niet zo goed in administratie maar ik heb een familielid/vriend die daar goed in is en die wil mij daarmee helpen, tevens zoek ik een boekhouder die me helpt met de belastingzaken.”  Bedenk ook dat sommige sterke punten een keerzijde hebben: bijvoorbeeld een mooie locatie, betekent vaak een hoge huur. Of een ruime doelgroep, betekent vaak veel concurrentie. Kortom wees, positief in je bedrijfsplan, maar ook realistisch.

Vertaal je keuzes naar cijfers

Zorg dat de keuzes die je maakt in het ondernemingsplan zich vertalen naar logische keuzes in de financiële onderbouwing daarvan. Kies je voor een accountant in plaats van een boekhouder dan ben je dus voor administratiekosten over het algemeen een hoger bedrag kwijt. Probeer investeringen zo duidelijk mogelijk uit te splitsen. Dus als je €10.000,- verbouwingskosten hebt probeer je dit zoveel mogelijk te specificeren. €2000,- voor de vloer, €500,- voor de verf, etc. Het mooiste is als je alles kan onderbouwen met offertes/prijsopgaves van de beoogde leveranciers. Als je alle kosten en investeringen goed hebt ingevuld kun je daarna je taakstellende omzet berekenen.

Van plannen naar klanten

Op basis van je taakstellende omzet weet je hoeveel klanten je ongeveer nodig hebt om voldoende winst te maken zodat je de lening terug kan betalen, aan je belastingverplichtingen kan voldoen en natuurlijk in je levensonderhoud kan voorzien. Hoe je aan deze klanten komt is een belangrijk onderdeel van je plannen. Alles wat je met betrekking hiertoe concreet maakt is mooi meegenomen. Denk hierbij aan intentieverklaringen van potentiële klanten of relevante samenwerkingsverbanden. Dit helpt om de persoon die in je moet investeren te overtuigen dat het je gaat lukken om je plannen te realiseren.

Hulp bij het ondernemingsplan schrijven

Er zijn dus nogal wat zaken die belangrijk zijn bij het ondernemingsplan schrijven. Lijkt het je allemaal lastig om het goed op papier te krijgen? Loop je vast? Overweeg dan om professionele begeleiding in te schakelen. Bij Solvid Ondernemen helpen we je graag verder. Neem contact op voor een vrijblijvend eerste gesprek op 013-7115143 of info@solvidondernemen.nl. Of vul het contactformulier in op onze website.