Een goed bedrijfsplan schrijven is lastig. Zeker als je dit nog nooit eerder hebt gedaan. Waar moet een bedrijfsplan tegenwoordig allemaal aan voldoen. Welke valkuilen zijn er, en hoe kun je deze vermijden? In dit blog geven we je vijf tips om je verder te helpen.

Tip 1:

Een onderneming draait om de ondernemer. Beschrijf dus niet alleen je eigen onderneming maar ook jouw kwaliteiten als ondernemer. Als je een hoop relevante werkervaring hebt dan moet je dit vermelden. Heb je dit niet, geef dan aan hoe je in een andere baan eigenschappen hebt opgedaan die straks relevant kunnen zijn (bijvoorbeeld: klantgerichtheid, verkopen, onderhandelen, etc.)

Tip 2:

Een bedrijfsplan is realistisch. Vaak zien we ondernemers die een bedrijfsplan opstellen met alleen maar positieve punten. Natuurlijk geloof je heilig in het succes van jouw onderneming, maar dat betekent niet dat je risico’s moet bagatelliseren. Denk tijdens het bedrijfsplan schrijven dus ook na over mogelijke bedreigingen, bijvoorbeeld heftige concurrentie in de branche. Hiermee laat je zien dat je weet waar het mis kan gaan. Vervolgens geef je aan hoe je denkt om te gaan met de risico’s.

Tip 3:

Beter goed gejat, dan slecht bedacht. Als je een bedrijfsplan schrijven moeilijk vindt, bedenk dan dat veel mensen dit eerder gedaan hebben. Natuurlijk is elk bedrijfsplan uniek maar je kunt wel leren van andere bedrijfsplannen. Je kunt bijvoorbeeld een format opvragen. Wij stellen je er graag gratis een ter beschikking. Neem gerust eens contact op.

Tip 4:

Vergeet de externe omgeving niet. Als je een onderneming start ben je niet alleen afhankelijk van jezelf maar ook van externe factoren. Als het goed gaat met de economie bijvoorbeeld, gaat het ook goed met de meeste sectoren zoals horeca en detailhandel. Maar er zijn ook ondernemingen die juist profiteren bij slechte omstandigheden (curatoren, bewindvoerders bijvoorbeeld). Er zijn natuurlijk naast economische trends ook nog andere trends te bedenken. Des te beter als je daar goed op in speelt.

Tip 5:

De balans is belangrijk. Maak het niet te ingewikkeld, maar ga ook niet te kort door de bocht. Een bedrijfsplan is een globaal overzicht van je onderneming. De bedoeling is dat de lezer een idee krijgt over je onderneming. Dat betekent ook dat je inzoomt op datgene wat voor jouw onderneming belangrijk is en wat korter stil staat bij minder relevante stukken. Zo is voor een kapper aan huis de vestigingslocatie veel minder belangrijk dan voor een kapsalon. Een kapsalon zal in zijn bedrijfsplan willen benoemen wat er zo fijn is aan de locatie (veel passanten, gratis parkeren voor de deur, lage huur om er een paar te noemen) terwijl dit voor een kapper aan huis veel minder relevant is. Stem je bedrijfsplan dus af op je bedrijfsidee.

Met bovenstaande tips kun je al een heel eind komen. Wellicht heb je toch nog vragen. Neem dan gerust eens contact op om de mogelijkheden te bespreken voor ondersteuning bij het schrijven van jouw plannen. Je kunt je vraag stellen in het formulier aan de rechterkant van deze pagina of gewoon even bellen op 013-7115143.