Met enige regelmaat krijgen wij bij Solvid Ondernemen de vraag: waaruit bestaat een goede elevatorpitch? In dit artikel geven we je de handvatten om zelf een goede elevatorpitch op te stellen. De term elevatorpitch bestaat uit twee woorden.

Pitch
Een pitch betekent niets meer dan: een verhaal om iemand te overtuigen. Die iemand kan een klant zijn, een leverancier, een investeerder of een andere stakeholder. Probeer je pitch altijd toe te spitsen op jouw publiek zodat het verhaal wat je vertelt zo goed mogelijk blijft hangen. We richten ons in dit artikel voornamelijk op pitchen voor investeerders.

Elevator
Het woord elevator staat voor het feit dat de pitch in dit geval verteld moet kunnen worden in de tijd van een gemiddelde rit in een lift. De elevator pitch is dus eigenlijk een hele korte pitch van tussen de 30 seconden en 2 minuten. De bedoeling is om de interesse van jouw publiek te wekken om een vervolgafspraak te maken waarin je dieper op de materie in gaat.

INHOUD PITCH

Maar welke ingrediënten bevat een goede elevatorpitch nu? Een goede elevatorpitch geeft antwoord op de volgende vragen:

  1. Wat doet jouw onderneming?
    In een of twee zinnen leg je kort uit wat jouw bedrijf doet
  2. Welk probleem lost jouw bedrijf op?
    Waar worstelen jouw toekomstige klanten op dit moment mee waar jij ze bij gaat helpen. Vaak is het sterk om hier je pitch mee te beginnen. Je schetst een probleem wat iedereen herkent en dan draag je uiteraard zelf de oplossing aan.
  3. Op welke manier los je dit probleem op?
    Het liefst op een manier waarop de concurrenten dat niet doen of kunnen. Het gaat hier dus om het onderscheidende vermogen. Hoe gaat jouw product of dienst de markt veranderen?
  4. Voor wie is dat interessant?
    Wie is je doelgroep, hoe groot is deze? Met een goede analyse geef je aan enige kennis te hebben over de markt die je betreed. Vermijd echter uitspraken als: ik heb slechts 1% van de markt nodig om succesvol te zijn.
  5. Hoe ga je jouw doelgroep bereiken?
    In het verlengde van de vorige vraag is het belangrijk om aan te geven hoe je aan voldoende klanten denkt te komen, dit kan bijvoorbeeld ook zijn via grotere partijen die jou als aanvulling zien op hun dienstverlening.
  6. Wie zijn er al aan boord?
    Dit is een hele lastige vraag om goed invulling aan te geven. Graag zien investeerders al dat er wat tractie is bij een ondernemer en/of dat er een hoop ervaring is opgebouwd. Geef hier een omschrijving van het team (waarom ben jij/zijn jullie de juiste persoon om dit idee groot te maken). Geef daarnaast ook namen van externe partijen zoals opdrachtgevers, leveranciers of andere investeerders waarmee je verder bent dan alleen verkennende gesprekken.
  7. Wat heb je nog nodig om jouw plannen te bewerkstelligen?
    In het geval van pitchen voor investeerders is dit dus jouw kapitaalbehoefte. Geef aan hoeveel je nodig hebt en in grove lijnen waaraan je dit wenst te besteden en geef aan wat je bereid bent aan te bieden als tegenprestatie. Let er bij dit laatste wel op dat investeerders ook vaak een set min of meer standaard eisen hebben.

ALGEMENE TIPS

Als het goed is heeft het je al ruim twee minuten gekost om dit stuk tot hier door te lezen. Je elevator pitch moet dus op een A4-tje passen anders wordt het al snel te lang. Tot slot geven we nog enkele algemene tips.

  • Vertel niet meer dan nodig is om de interesse te wekken van het publiek. De onderhandelingen kunnen wel wachten tot er tijd is voor een kop koffie
  • Vermijd het gebruik van vaktaal en afkortingen
  • Gebruik sterke taal. Zeg niet “wij kunnen ouderen helpen weer mobiel te worden” maar gebruik liever: “wij helpen ouderen weer mobiel te worden”
  • Denk aan etiquette. Kleed je professioneel en wees beleefd.
  • Maak het persoonlijk. Vertel bijvoorbeeld een anekdote over waarom je op dit idee bent gekomen. Zorg er in ieder geval voor dat jouw pitch qua stijl past bij jou als persoon.
  • Je pitch is net als jijzelf en jouw onderneming aan verandering onderhevig. Pas je pitch dus met enige regelmaat aan. Zo speel je niet alleen beter in op het publiek voor je maar zorg je er ook voor dat je pitch geen ingestudeerde oefening wordt.

Heeft u hulp nodig bij het opstellen van uw pitch? Of andere vragen over het verkrijgen van financiering. Neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. Onze contactgegevens vindt u hier.